KKU_Logo_RGB_zonder_onderkop
Beste [subscriber:firstname | default:reader] [subscriber:lastname | default:reader],

Als ouder of verzorger van één van onze leerlingen ontvang je de nieuwsbrief van 04 maart 2020 van de Kathedrale koorschool Utrecht. Nieuwtjes, aankomende evenementen, beleidszaken - hieronder lees je er meer over.
PW20200207_153206930

Nieuws uit de school



Na een fijne voorjaarsvakantie zijn we weer met plezier aan de slag gegaan. De lente komt er aan en Lahbib kan niet wachten tot de magnolia in volle bloei staat. Ook de week van de lentekriebels komt eraan. In alle klassen worden dan lessen gegeven over seksualiteit. Een goed moment misschien om er thuis eens op aan te sluiten.

Koorschoolconcert
Het jaarlijkse koorschoolconcert wordt bijzonder dit jaar! We hebben contact met het koor ‘La Maîtrise des Petits chanteurs de Québec’. Zij maken in het voorjaar een tour door België en Nederland. Op 4 juli staat een gezamenlijk concert gepland in de middag, in de Catharinakathedraal. De 55 kinderen die hopen te komen, variëren in de leeftijd van 11 tot en met 17 jaar. Ze zijn van 3 tot en met 5 juli in bij ons. De bedoeling is dat de Canadese kinderen per tweetal worden ondergebracht bij koorschoolgezinnen. We hebben dus zo’n 28 gezinnen nodig die 2 logeetjes voor 2 nachten kunnen herbergen. Laat u het ons weten, als dat schikt? We verheugen ons enorm op deze samenwerking.

Blink: ‘It takes emotion to bring knowledge to a boil’.
In deze periode werken we voor wereldoriëntatie met het lesmateriaal van Blink Wereld. We hebben een proeflicentie en besluiten na de proefperiode of we er mee doorgaan. De eerste gebruikservaringen van zowel leerkrachten als leerlingen zijn erg positief!
Deze methode is gebaseerd op onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren. De 21e eeuwse vaardigheden, zoals samenwerken, kritisch denken en informatievaardigheden, komen uitgebreid aan bod. Blink Wereld is erop gericht om kinderen nieuwsgierig te maken naar de wereld en ze vooral veel zelf te laten ervaren en ontdekken. Wanneer kinderen zelf actief bezig zijn, krijgt de leerstof meer betekenis en onthouden ze het beter. Ze krijgen hierdoor een goede kennisbasis mee en ontwikkelen de vaardigheden die ze in het voortgezet onderwijs en in hun latere leven nodig gaan hebben.

Opzet
Per jaar werken de kinderen aan vijf grote thema’s over de wereld, waarin de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek en burgerschap geïntegreerd aan bod komen. In deze thema’s krijgen de kinderen een basis aan kennis aangeboden en krijgen ze de ruimte om zelf te onderzoeken wat ze interessant vinden. Na een gezamenlijke introductie van het thema, volgen er vier geleide onderzoekslessen waarin zowel kennis als vaardigheden aan bod komen. Daarna doen de kinderen een ‘test jezelf’ en vervolgens gaan ze aan de slag met een eigen onderzoek. Dat kan zelfstandig, in tweetallen of in groepjes zijn. Bij elk thema werken ze naar een gezamenlijk eindproduct toe, bijvoorbeeld een informatiemarkt over aardse extremen, een experimenteel gerecht of een partijprogramma. In de eindpresentatie leren de kinderen ook van wat hun klasgenoten hebben uitgezocht.
De thema’s bieden veel aanknopingspunten voor interessante gesprekken thuis. Mocht je leuke voorwerpen hebben die aansluiten bij een thema, neem ze dan vooral mee naar school!

Topografie
In de lessen komt topografie voor wanneer dit aansluit bij het thema. Zo worden in het thema ‘Ik hou van Holland’ voor groep 5/6 de Nederlandse provincies behandeld. De 300 belangrijkste plaatsen (toponiemen) worden daarnaast geoefend via de online game TopoMaster. Met deze game kunnen de kinderen zowel thuis als op school aan de slag.

Op www.blinkwereld.nl vindt u meer informatie over het lesmateriaal.

Talentklas en stemvorming
De talentklas draait inmiddels een aantal weken. We komen hiermee tegemoet aan de wens die geuit was door een aantal ouders om muzikaal getalenteerde kinderen meer uit de dagen. Ons is gebleken dat bij een aantal ouders dit gemengde gevoelens opriep. Immers, differentiatie betekent dat je alle niveaus bedient. Natuurlijk trekken we ons deze kritiek aan. Daarnaast bestond er al geruime tijd de wens, zowel bij het muziekteam als bij de ouders, om aan individuele stemvorming te doen.
We hebben met elkaar gekeken hoe we dat binnen onze formatie zouden kunnen organiseren. We hebben er het volgende op gevonden: In de tijd dat Daniel zijn talentklas heeft, op donderdag tussen 14.45-15.15 uur, zal Margareth stemvorming geven. Deze is bedoeld voor alle leerlingen van groep 7 en 8 die niet in de talentklas geplaatst zijn. De lessen worden gegeven aan groepjes van 3 á 4 leerlingen en zullen net als de talentklas een half uur duren. Er zal worden gewerkt aan zangtechniek en muzikaliteit. In het verleden is gebleken dat leerlingen met enkele aanwijzingen al een sprong vooruit kunnen maken. We zijn blij dat we op deze manier voor alle kinderen voor groep 7 en 8 iets extra’s kunnen toevoegen aan hun muzikale ontwikkeling.

Berichten vanuit het KKU
Avondrepetitie dinsdag 7 april
In de Goede Week - de week voorafgaande aan Pasen - is er zoals ieder jaar een avondrepetitie op dinsdag (7 april), voor groep 7+8 is dit van 19-20 uur, op de Koorschool. Deze repetitie komt in plaats van de avondrepetitie van donderdag. Deze repetitie stond al wel in de jaarkalender van het koor, maar per ongeluk nog niet in die van school - dat zal nu ook aangepast worden. Wilt u deze repetitie vast in uw agenda zetten?
In tegenstelling tot andere jaren zingen de kinderen van groep 7 +8 niet de viering op Witte Donderdag (7 april) in de Catharinakathedraal, eenmalig wordt deze viering door een ander koor gezongen.
Op zaterdag 11 april is de generale repetitie voor Pasen voor alle koorzangers, dus ook de kinderen van 7+8, van 10.30 - 11.45 uur in de Catharinakathedraal; deze repetitie stond al wel in de kalender van school

Bijdragen aan gezonde toekomst KKU
Zoals u weet zijn we hard aan het werk om het koor ook na het vertrek van Gerard Beemster een mooie en gezonde toekomst te geven. Daar is veel energie en enthousiasme voor nodig, gelukkig ontbreekt het daar niet aan! Natuurlijk is er ook geld nodig, in totaal zo'n € 18.000 per jaar. Een groot Utrechts fonds wil een bijdrage leveren voor de komende vijf jaar als er vanuit de gelederen rondom het koor zelf ook een substantieel bedrag bij elkaar wordt gehaald. Daarom hebben we als bestuur twee nieuwe manieren gelanceerd om te schenken aan het koor:
  1. Op de website www.kathedralekoorutrecht.nl is de optie 'Direct doneren' aangemaakt; hiermee kunt u heel gemakkelijk een eenmalige donatie doen.
  2. U kunt een periodieke gift geven aan het koor en daarmee 'Vriend van het KKU worden'; wij vragen u dan een toezegging te doen voor een vast bedrag per jaar (minimaal € 100) voor een periode van vijf jaar. Omdat het koor de culturele ANBI-status heeft is deze optie fiscaal zeer aantrekkelijk. Meer informatie over deze optie en de mogelijkheid om u hiervoor aan te melden vindt u ook op de website van het KKU. Sinds de start van deze actie enige weken geleden is er al ruim € 5.000 aan toezeggingen binnengekomen.
Verder bestaat nog steeds de mogelijkheid om vaste donateur te worden, vanaf € 45 per jaar; ook hiervoor kunt u zich aanmelden via de website.







Groep 4 en 5: raadsel van de week is gestart

Na een weekje vakantie zitten we inmiddels weer in het ritme van school. De kinderen hebben een nieuwe plek gekregen in de klas en daar is iedereen al aan gewend. We zijn lekker aan het werk bij rekenen en taal. Bij spelling zijn we inmiddels aan de afronding bezig van thema 5.  De eerste lessen van BLINK vonden de kinderen erg …

Lees meer

Stagiaire in groep 6

In de twee weken voor de voorjaarsvakantie hebben we kennisgemaakt met Esmée. Hieronder stelt zij zich voor: Beste ouders/verzorgers, Via deze weg wil ik me graag aan jullie voorstellen. Mijn naam is Esmée en ik ben student aan de Marnix Academie in Utrecht. Ik zit in het eerste jaar van de Driejarige Academische PABO. Ik kom uit Den Bosch, maar …

Lees meer

Bright Ideas Challenge 7/8

Onze leerlingen van de groepen 7 en 8 zijn deze weken bezig met de challenge van dit jaar. Ze gaan bijdragen aan een schoner, zuiniger en slimmer leven in 2050. In gemengde groepjes denken ze na over oplossingen voor drie uitdagingen: we moeten anders wonen, we moeten anders verplaatsen en we moeten anders produceren. Tijdens de eerste inleidende les kregen …

Lees meer

Groep 8 gaat swingend van start met de musical

Mocht uw kind dansend en zingend zijn thuisgekomen deze week, dan zal dat waarschijnlijk te maken hebben met de start van de musical. We zijn gestart met het inleven in het thema, de liedjes en gaan ook snel starten met het doornemen van het script. Daarna zal het gaan over de rolverdeling (altijd spannend!) voordat we echt de scenes zullen …

Lees meer

Aankomende activiteiten

facebook