Rachel en Jonathan (ouders)

Een prettige school met ervaren leerkrachten, lieve leerlingen en betrokken ouders; dat is de korte samenvatting van het interview met Rachel en Jonathan. Uiteraard vertellen ze ook van alles over de lessen, de muziek en geven ze hun ultieme tip (en dat is een slogan die je zeker herkent 😉 ). Nieuwsgierig? Lees snel verder.

’Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat kinderen die veel met muziek bezig zijn, beter presteren op school.'
Een muzikaal gezin

Wat de leerlingen van Koorschool Utrecht met elkaar gemeen hebben? Ze houden allemaal van zingen en muziek. Sommigen krijgen dat van huis uit mee, maar niet alle ouders zijn muzikaal. Jonathan: ‘Zelf ben ik niet muzikaal. Ik luister graag naar muziek, maar zing niet en speel ook geen instrument. Rachel daarentegen is erg muzikaal. Zij zingt op een semiprofessioneel niveau in verschillende koren.’

Rachel: ‘Mijn hele leven zing ik al in koren, ik vond het dus erg leuk om te ontdekken dat er in Utrecht een koorschool is. Onze dochter Anaïs is gek op zingen, daarnaast speelt ze piano. De coördinatie tussen school en muziekdocenten is erg goed. Haar pianodocent geeft haar les op school, ideaal. Zo hoeft ze niet van school naar muziekles.’

Dat was zo leuk!

Ieder kind dat houdt van zingen is welkom op Koorschool Utrecht. Wel doen leerlingen die in groep 5 of hoger instromen eerst een stemtest. Zo kijken we of ze muzikale aanwijzingen op kunnen volgen én of ze in de groep passen. ‘Anaïs haar ogen gaan echt schitteren wanneer ze zingt. Toen ik hoorde over Koorschool Utrecht hebben we meteen een kennismaking gepland. Ook heeft Anaïs meegezongen tijdens de introles. Ze kwam stuiterend naar buiten, haar eigen woorden waren ‘dat was zo leuk!’. Naast de aandacht voor muziek, spreken ook de kleinere klassen, het familiegevoel en de persoonlijke aandacht ons aan. Iedereen is zo vriendelijk. Niet alleen leerkrachten, maar ook alle ouders zijn betrokken met elkaar. Het ophalen van mijn dochter is altijd een feestje. Geen snelle ‘in en uit’, ik maak graag praatje met andere ouders.’

’Houdt jouw kind van zingen? Dan is Koorschool Utrecht dé plek voor ze.'
De wissel
Als je van school wisselt, komen daar wat regeldingen bij. Ook het sociale aspect speelt mee, gelukkig wennen kinderen snel. ‘Alles verliep heel soepel, zowel sociaal als de regeldingen. Anaïs is ingestroomd in groep 5 en kwam meteen goed mee. Ze heeft een goede dosis zelfvertrouwen waardoor ze makkelijk contact maakt met andere kinderen. De school is erg gastvrij en de leerlingen zijn vriendelijk; het voelde als thuiskomen. Binnen een week stonden er al meerdere speelafspraken en werden er nummers uitgewisseld.’
’De repetities, koor- en muzieklessen verbeteren Anaïs’ haar concentratie. Haar focus, concentratie en vermogen om door te zetten zijn verbeterd.'
Leren op tempo
Bij ons op school krijgen leerlingen naast regulier onderwijs, veel muziekles. We zingen dagelijks en op dinsdag zijn de muzieklessen. ‘De balans tussen de reguliere en muzieklessen is goed. De leerkrachten zijn ervaren en weten hoe ze de leerlingen moeten begeleiden, wat belangrijk is, wat niet en waar ze zich op moeten focussen. Het tempo van leren ligt hoger, omdat er ook veel tijd naar muziek gaat. Toch houden alle leerlingen dat tempo goed bij. Ik denk dat het hogere tempo het ook aantrekkelijk maakt voor leerlingen. Soms blijven Nederlandse scholen langer hangen bij de basis, dat wordt snel saai voor kinderen. Hier zit er meer tempo in, waardoor kinderen geïnteresseerd blijven.’
Onder de indruk

Jonathan: ‘Waar wij het meeste van onder de indruk waren, was het kerstconcert. Sommige kinderen vinden het leuk om een solo te doen, en daar is ruimte voor. Anaïs zong Jingle Bells, begeleid op de cello door een andere leerling, dat deed ze zo goed. Zoals ze daar stond, heel zelfverzekerd. Echt een moment van trots.’

Rachel vult aan: ‘De activiteiten en optredens die Koorschool Utrecht organiseert zijn echt een meerwaarde. In november was de St. Maarten Parade. Hoe magisch is dat voor de kinderen; met zijn allen, zingend, op een boot die over de grachten vaart. En zo zijn er meer activiteiten. Het zorgt voor verbinding tussen alle leerlingen. Dat is ook zo mooi aan deze school. Door alle klassen heen kennen de kinderen elkaar. Ze leren, spelen en zingen samen.’

’De kinderen zijn echt gelukkig, en dat maakt dat ze goed kunnen leren.'
Just do it
Het beste advies komt van ouders: ‘Mijn tip? Daarvoor gebruik ik graag de slogan van Nike: ‘just do it’. Koorschool Utrecht biedt zoveel kansen en ervaringen. Heb je een kind dat van zingen houdt, dan is dit dé plek voor ze. Laat je eigen zorgen als ouder je niet tegenhouden in deze beslissing. De kinderen hier op school zijn zo blij en gelukkig, dat gun ik ieder kind’, aldus Rachel.
’Anaïs komt blij en zingend thuis. Ook op straat begint ze spontaan te zingen. Soms haken haar klasgenoten aan en zingen ze al lopend een liedje. Heel leuk om te zien.'
Meet Rachel, Jonathan en Anaïs

Rachel en Jonathan zijn de ouders van Anaïs. Hun roots liggen buiten Nederland. Jonathan: ‘Zelf kom ik uit Amerika en Rachel komt uit Nieuw-Zeeland. Onze twee dochters zijn in Amerika geboren. Ik werk als software-engineer en Rachel als lerares geschiedenis.’

Alleen dochter Anaïs zit op Koorschool Utrecht, een school die voelt als een gemeenschap volgens Rachel: ‘We voelen ons – als gezin van gemengd geloof en tradities (Joods en Christelijk) – erg op ons gemak op de Koorschool. Het voelt als een hechte gemeenschap, waar ruimte is voor ieders mening en overtuigingen.’