Mira en Nanai (ouders)

Waarom kiezen ouders voor Koorschool Utrecht? We vroegen Nanai en Mira (beiden 46) – ouders van Lize (11) en Maya (7) – waarom zij voor onze school kozen. Ze vertellen over de sfeer op school, de lessen en geven tips aan ouders die twijfelen over de overstap. Tot slot vertellen de kids zelf ook wat ze het allerleukste aan Koorschool Utrecht vinden. Lees snel verder!

‘Lize zegt dat we moeten vertellen wat een ontzettend lieve conciërge ze hebben.’
Persoonlijke aandacht en een veilig leerklimaat
Soms zie je als ouders door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende soorten onderwijs; van de vrije school tot een openbare school en van gelovige scholen tot dalton- en montessorionderwijs. Kortom, de keuze is reuze. Mira: ‘Nanai en ik hebben heel bewust gekozen voor een creatieve school, met het kind als uitgangspunt. Over Lize kregen we op de vorige school te horen ‘wat straalt ze als ze zingt, ga eens bij Koorschool Utrecht kijken’. Dat bleek een goede zet! De belangrijkste reden dat we voor Koorschool Utrecht kozen is het zingen, daarnaast ook de kleinschaligheid en het veilige klimaat. Het is een kleine school, waar iedereen elkaar kent. Dit terwijl veel andere scholen in Utrecht klassen hebben van 30 leerlingen. Op de koorschool is echt ruimte voor persoonlijke aandacht.’
Leerlingen van de koorschool spelen een bordspel
Benaderbare en betrokken leerkrachten
Lize begon op de koorschool in tijden van covid. Een gekke periode, waarin ouders en leerlingen niet de volledige ervaring kregen. Dat is nu gelukkig anders. Mira:‘Eigenlijk merken we pas sinds vorig jaar hoe open de school is. We zien nu hoe makkelijk we binnen kunnen lopen. Leerkrachten en directie zijn benaderbaar én betrokken, een dagelijks contactmoment is mogelijk’, aldus Mira. Nanai vult aan: ‘Wat wij ook een meerwaarde vinden is dat alle kinderen met elkaar spelen. Ze zingen samen in een koor, maar ook op school spelen en werken ze met elkaar. Ze hebben vriendjes in alle klassen en er is acceptatie onderling. Iedereen kan zichzelf zijn.’
‘’Op de koorschool is contact met andere ouders en leerkrachten makkelijk en laagdrempelig.’
Veelzijdig en compleet onderwijs
Is er met zoveel muziekles wel tijd voor de reguliere vakken? Zeker! Leerlingen krijgen drie keer per week muziekles, daarnaast krijgen zij kernvakken zoals taal, rekenen, burgerschap en Engels. Ook cultuuronderwijs is belangrijk op de koorschool. Mira en Nanai: ‘Gerelateerd aan de lesstof is er regelmatig een uitstapje, bijvoorbeeld naar een museum. Maar ook bij tekenlessen maken ze niet ‘gewoon’ een tekening. Ze leren meer over verschillende kunststromingen en tekenen bijvoorbeeld iets in de stijl van Van Gogh. Zo leren ze naast muziek ook veel over cultuur. Sinds kort krijgen ze in de klas van Lize (groep 7) ook yoga en meditatie. Dat vind ik heel mooi, er is echt ruimte voor een verdiepingsslag bovenop het lesmateriaal. Dit hadden we in eerste instantie niet verwacht, juist omdat er veel tijd gaat naar het muziekonderwijs. Toch doet dat niet af aan het reguliere- en cultuuronderwijs.’
Leerling toont boek over Zoltán Kodály
Een positieve invloed
Van een grote klas naar kleinere klassen én er wordt nu optreden; dat moet wel iets doen met het zelfvertrouwen van kinderen. ‘Bij Lize zien we dat ze echt anders staat. Zelfverzekerder, ze durft meer en staat sterker in haar schoenen. Dat komt door de optredens, maar ook doordat er een goede sfeer heerst op school. Op Koorschool Utrecht mag iedereen zijn wie die is’, aldus Mira.
‘De optredens voor het tv-programma ‘Klaas kan alles’ en met de Nationale Opera waren heel indrukwekkend. Voor Lize én voor ons.’
Inspirerende leerkrachten
Mira: ‘Juf Dymph heeft zo’n kennis over biologie, en ze vertelt het ook heel leuk. Lize vindt het heel leuk wanneer juf Dymph wereldoriëntatie geeft. Dan weet ze dat ze langer doorgaat en meer leert dan in het boek staat. Een andere juf denkt weer heel goed mee met leerlingen die toetsen spannend vinden. Dan leren de kinderen over helpende gedachten en yoga, zodat het minder spannend wordt.’ Nanai vult aan: ‘Beide meiden vinden het leuk op school en leren veel. Er wordt per kind goed gekeken waar extra hulp of uitdaging nodig is.’
Overzichtsfoto van een klas in de koorschool
Tip van Flip, uh Mira en Nanai
Wie kan je beter een tip geven, dan iemand die zelf het proces van ‘van school veranderen’ is doorgelopen? Juist, daarom laten we Mira en Nanai hun tips delen: ‘Ga kijken, dat is de belangrijkste tip die we kunnen geven. Ga zelf de school ervaren, stel je vragen en neem dan pas een besluit. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat het geen kerkelijke school is. Ja, er wordt in de kerk gezongen, maar je hoeft niet kerkelijk te zijn als gezin. Ook hoeven je kinderen echt geen stem als Whitney Houston te hebben. Iedereen die houdt van zingen is welkom. Koorschool Utrecht is voor kinderen die van muziek houden en is perfect als je op zoek bent naar een kleinschalige school. De overstap is minder spannend dan het lijkt, ook omdat in groep 4 de hele klas – en in groep 5 een groot deel van de klas – diezelfde overstap maakt. De kinderen maken dus snel nieuwe vriendjes. En onze dochters spelen ook gewoon nog met hun vriendjes van de vorige school. Op die leeftijd verandert er sowieso nog veel in de klassen. Mensen verhuizen, gaan naar een andere school etc.’
‘Ons gezin is niet kerkelijk, daarom is het zo leuk om te zien dat Lize het zingen in de kerk erg leuk vindt.’
‘Kortom, kom de school ervaren. Plan een rondleiding, bezoek de open dag (op 24 april 2024), laat je kind(eren) een keer meezingen of loop een dag(deel) mee. Zo raak je zelf, maar ook je kind(eren) al bekend met de school. Je hoeft niet meteen te beslissen. Twijfel je toch? Ga het gesprek aan, leg je twijfels op tafel en praat ook met de ouders op het schoolplein. Die geven het beste inzicht’, aldus Mira.
‘De overgang van scholen liep heel soepel. Hierin zijn we goed begeleid.’
Meet Mira, Nanai, Lize en Maya

Mira en Nanai (beiden 46) zijn de ouders van Lize (11) en Maya (7). Zij kiezen heel bewust voor een creatieve en inclusieve school voor hun dochters. Mira werkt als Associate Professor (hoofddocent) bij een universitair medisch centrum en Nanai werkt als metselaar in de restauratie. Als gezin is er een gezamenlijke passie voor muziek. Niet professioneel, wel hobbymatig. Een liedje voor het slapengaan is dan ook dagelijkse kost 😉 Maya zit in groep 4 en Lize in groep 7. Wat ze zelf het leukste aan Koorschool Utrecht vinden?

Lize: ‘Het zingen, vooral de Engelse liedjes. We hebben geluk dat juf Annemiek ook popliedjes met ons zingt. Ook BLINK vind ik heel leuk, dat is aardrijkskunde en biologie samen. Ik leer daar superveel.’

Maya: ‘Dat we veel zingen. Het allerleukste vind ik de feestelijke liedjes die bij Kerst, Sint Maarten en Sinterklaas horen. Ook teken ik vaker op deze school, dat vind ik heel leuk. Het liefste teken in een maan, dieren of planten.’

Mirai en Nana met hun kinderen Lize en Maya

Nieuwsgierig geworden naar onze school?