Ilse (oud-leerling)

Waar oud-leerlingen van Koorschool Utrecht terechtkomen? Op verschillende plekken; van een studie geneeskunde tot het conservatorium; de mogelijkheden zijn oneindig. Oud-leerling Ilse (17) maakt een trip ‘down memory lane’ en blikt terug op haar tijd op de koorschool.

Vriendschap onder directeuren

‘Tot en met groep vier zat ik op de basisschool bij mij in de wijk. Ik speelde toen al piano en was veel met muziek bezig. De directeur van mijn school was goed bevriend met de toenmalige directeur van Koorschool Utrecht. Hij vroeg aan mij, mijn broer en mijn ouders of dat niet dé plek voor ons was. We hebben de open dag bezocht en zo geschiedde; mijn broer en ik zijn beide naar de koorschool gegaan.’

‘In groep 7 ben ik naar Praag geweest. Een hele bijzondere ervaring om zo jong al naar een stad zo ver weg te gaan.’
Een bijzonder eerste optreden

Podiumvrees? Dat kennen oud-leerlingen van Koorschool Utrecht niet. Ilse: ‘We hebben veel mooie optredens gedaan, één van de meest bijzondere voor mij was een kerstoptreden in Tivoli Vredenburg. Ik zat toen in groep 5, en het was mijn eerste optreden. Via de artiesteningang mochten we naar binnen en vlak voordat we opgingen keek ik naar het beeldscherm op de deur. Hierop zag ik hoeveel mensen er al in de zaal zaten. Dat was zo bijzonder! Ik herinner me dat ik dacht ‘wij gaan hier gewoon voor al die mensen optreden.’ Toen was ik acht jaar.’ En met zulke ervaringen sta je steviger in je schoenen. Ook erg handig later in het leven, je weet maar nooit wanneer je voor een grote groep staat.

‘Wat mij voor altijd bijblijft? De veilige leeromgeving.’
Een veilige leeromgeving

Een kleine school, met een klein team; dat omschrijft Koorschool Utrecht. Ilse: ‘Op de koorschool kent iedereen elkaar. Niet alleen de leerkrachten en de conciërge, maar ook de leerlingen uit andere klassen. Er hangt een fijne sfeer, juist omdat iedereen elkaar zo goed kent. Doordat we verschillende activiteiten met de hele school doen, leer je elkaar extra goed kennen. Regelmatig stapte ik buiten mijn comfortzone, bijvoorbeeld wanneer ik iets nieuws leerde qua zang. Omdat dat vertrouwen naar elkaar zo stevig staat, heb ik het altijd ervaren als prettige en veilige leeromgeving. Dat blijft me ook voor altijd bij; de veilige sfeer waarin ik mocht leren en ontdekken.Ook heb ik fijne vriendschappen gesloten! Met een deel heb ik nog steeds contact.’

Zingende kinderen van de Koorschool
Een andere kijk op muziek

Koorschoolleerlingen krijgen veel mee als het om muziek gaat. Van de Kodály methode tot theorie en kennis over verschillende componisten. Ilse: ‘Koorschool Utrecht heeft mijn muzikale horizon verbreed. Ik speelde al piano, ook zong ik als hobby. Op de koorschool heb ik veel geleerd over hoe ik mijn stem kan gebruiken. Niet dat we aparte theorielessen kregen, maar we pasten het meteen toe in de praktijk. Ik heb onder andere meerstemmig leren zingen, iets dat ik nog steeds gebruik wanneer ik liedjes schrijf of muziek maak met vrienden. Verder ben ik ook met veel verschillende componisten in aanraking gekomen. Wat ik zo leuk vond aan Koorschool Utrecht is dat bekende componisten (Bach, Mozart) aan bod kwamen, maar ook de minder bekende componisten zoals Maurice Duruflé en Hendrik Andriessen. Zo ontdekte ik veel nieuwe muziek en nieuwe soorten samenklanken.’

‘Je leert ontzettend veel, sluit bijzondere vriendschappen en je ontwikkelt jezelf op veel gebieden.’
Een goede basis

Is er nog wel tijd voor reguliere vakken op Koorschool Utrecht? Zeker! Minimaal drie keer per week is er muziekles of koorrepetitie. Daarnaast vullen leerlingen hun schooldagen met basisvakken zoals taal, rekenen, burgerschap en topografie. ‘Ik heb écht een goede basis meegekregen. Er was altijd voldoende tijd voor de ‘gewone’ vakken. Er gaat veel tijd naar het zingen, maar ik heb nooit ervaren dat er te weinig te tijd over was voor vakken zoals rekenen of lezen’, aldus Ilse.

En na Koorschool Utrecht?

‘Na de koorschool ben ik naar het St. Bonifatiuscollege gegaan. Ik zit nu in mijn laatste jaar. Ik heb heel erg getwijfeld om naar het Conservatorium te gaan, maar heb besloten me in te schrijven voor de studie geneeskunde. Ik wil graag leren om mensen te helpen in medische context. Een muziekopleiding met songwriting als hoofdvak lijkt me nog steeds heel gaaf, vooral om dan nog meer te leren over zang en muziek. Toch wil ik er niet mijn werk van maken. Wel blijf ik lekker muziek maken, alleen en met vrienden. Daar kan ik echt mijn ei in kwijt.’

‘Ga vooral kijken, meedoen en proef de sfeer voordat je een definitieve keuze maakt.’
Meet Ilse

Ilse, nu 17 jaar, zit op het St. Bonifatiuscollege in het 6de en laatste jaar van het gymnasium. In haar vrije tijd vind je haar zingend met haar gitaar of piano of in haar Kenpo-les. Wat Kenpo is? Dat is een (zelfverdedigings)vechtkunst. Ook zingt ze wekelijks in het Kathedrale Koor. Een tip die ze heeft voor leerlingen en ouders die twijfelen over de overstap naar Koorschool Utrecht: “Bezoek de school en ga naar optredens. Zo proef je de sfeer en heb je de kans om leerlingen te spreken. Koorschool Utrecht is echt een bijzondere ervaring, die op een positieve manier je leven verandert.’

Portret van oud-leerling Ilse, met gitaar

Nieuwsgierig geworden naar onze school?