Home » Nieuws » Groep 6 » Griezelen in groep 6

Griezelen in groep 6

De afgelopen week hebben we in groep 6 gewerkt aan het schrijven van griezelverhalen. Om te beginnen hebben we geluisterd naar een audiofragment van een meisje dat een griezelverhaal vertelde. De kinderen moesten daarin de hoofdpersonen, de locatie en een voorwerp herkennen. Vervolgens oefenden we met het spannender of griezeliger maken van een zin. Het was leuk om te merken dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn om dit te doen! 

In hun tafelgroepje mochten de kinderen vervolgens kort een griezelverhaal bedenken met een aantal voorgegeven onderdelen. Daarna bedachten ze de ingrediënten voor hun eigen griezelverhaal. Na een kort moment waarop de kinderen hier met elkaar over van gedachten wisselden, ging iedereen aan de slag. Er werd muisstil en zeer geconcentreerd gewerkt, wel een halfuur. 

In de volgende les gingen de kinderen in tweetallen hun verhalen verbeteren. Daarbij maakten we gebruik van een ‘nakijkhulp’: een soort checklist. Daarop stonden vragen als: “Heeft je verhaal een passende titel?”, “Het je spannende woorden gebruikt?”, “Heb je leestekens goed gebruikt?”. 

Tot slot moesten alle verhalen in het net in de stelschriften worden geschreven: een hele klus, aangezien het hier en daar lange verhalen waren geworden! Vanmiddag ga ik de verhalen dan eindelijk allemaal lezen. Ik ben enorm benieuwd!