Home » Nieuws » Groep 7 archief » Projecten in groep 7

Projecten in groep 7

De laatste periode staan er steeds meer projecten op het rooster in groep 7. De kinderen werken steeds een aantal lessen in een groepje aan een project om toe te werken naar een eindpresentatie. De betrokkenheid en het enthousiasme is (in grote mate) hoog en het samenwerken wordt erg gestimuleerd op deze manier. We lopen de projecten die op dit moment spelen even langs.

Prentenboeken: na het bestuderen en lezen van veel prentenboeken zijn de kinderen gestart met het bedenken en maken van een eigen prentenboek. Een lastiger werk dan gedacht, want er komt heel veel bij kijken. Teksten schrijven die passend zijn voor je doelgroep, prenten bedenken en tekenen, alles op elkaar laten afstemmen etc. De eerste prenten krijgen al vorm, dus we hopen u binnenkort al wat te kunnen laten zien.

Wereldreligies: Een vakgebied wat niet terugkomt in de methodes die we op school hebben, maar die ik wel erg waardevol vind. Waar geloven mensen in over de hele wereld? Hoe is dit ontstaan en waar geloven ze dan precies in? Kinderen verdiepen zich bijvoorbeeld in het Boeddhisme, maar ook in Bahai’i en in Sikhisme.

Cultureel erfgoed: Meester Tim is bezig de kinderen meer begrip te laten krijgen over cultureel erfgoed. Wat is voor ons waardevol en wat waardeloos? Hoe wordt dat eigenlijk bepaald? De kinderen hebben nu veel kennis opgedaan over de betekenis van erfgoed en gaat dit nu toepassen bij het maken van eigen canon over Utrecht. Waarvan vinden kinderen dat dit nu echt terug moet komen in de canon.

Tweede Wereldoorlog: Vanaf komende week zullen we een project starten over de Tweede Wereldoorlog. Hierin zullen we vooral stilstaan bij 4 en 5 mei. Wie en/of wat wordt er herdacht en op welke manier wordt er in Nederland bij stilgestaan. Hoe wordt bij de kinderen thuis bij stilgestaan? Er wordt gekeken naar diverse oorlogsmonumenten en onderzocht worden wat de gedachte achter deze monumenten is.